فتح خرمشهر نقطه عطفی در عملیات های دفاع مقدس بود
نوشته شده توسط : علیرضا


امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته رضا رمضانی:

فتح خرمشهر نقطه عطفی در عملیات های دفاع مقدس بود

یک پیشکسوت دوران دفاع مقدس تصریح کرد: نیروی هوایی با توجه به تجربه‌ای که در عملیات بیت‌المقدس و سایر عملیات‌های دوران دفاع مقدس به دست آورده اکنون ورزیده‌تر، با تجربه‌تر و آماده‌تر از پیش است.

امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته رضا رمضانی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش گفت: عملیات بیت المقدس در حقیقت تیر خلاصی بود که پیرو سلسله عملیات‌های مستمر برای بیرون راندن دشمن از خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران به سوی دشمن شلیک شد. پیش از این عملیات، عملیات‌های پیروزمندانه‌ای مانند طریق‌القدس و فتح‌المبین انجام گرفته بود و عملیات بیت‌المقدس نیز از هر حیث برای ما بسیار مهم و اثرگذار به حساب می‌آمد.

وی به شاخصه‌های عملیات بیت‌المقدس اشاره کرد و افزود: بهترین نوع طرح‌ریزی‌ها در این عملیات انجام شد. آن چه از دانش نظامی در وجود فرماندهان ما بود و تجربیاتی که از عملیات‌های قبلی به دست آمده بود، در این عملیات به کار گرفته شد. این عملیات همچنین نشانه یک وحدت خاص نظامی بین نیروهای رزمنده از جمله سپاه و ارتش و فرماندهان بود.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس از خاص بودن هدف و چالش‌های فاصله کم بین این عملیات و عملیات‌های پیش از آن به عنوان دیگر ویژگی‌های عملیات بیت‌المقدس نام برد و درباره نقش نیروی هوایی ارتش در این عملیات اضافه کرد: هر چند عملیات بیت‌المقدس رسما از دهم اردیبهشت شروع شد، اما در واقع از مدت‌ها پیش مقدماتش در نیروی هوایی شروع شده بود. به عنوان مثال نخستین عکس‌برداری هوایی از منطقه عمومی عملیات بیت‌المقدس،هفدهم فروردین ماه انجام شد و این کار هر دو تا سه روز یک بار تا زمان آغاز عملیات به تناوب ادامه داشت.

وی تاکید کرد: عراق می‌دانست این منطقه هدف بعدی ایران است و خرمشهر کلید حمله یا پل حمله به سمت بصره به حساب می‌آید. در نتیجه هر چه نیرو داشت به آنجا آورد. آرایش نیروهای بعثی در عکس‌برداری‌های نیروی هوایی به دست آمد. مهم‌ترین عکسی که گرفته شد و بسیار شاخص و مشهور است، تصویری از پل شناوری بود که روی رودخانه اروند قرار داشت. فرماندهان وقتی این عکس را دیدند، در بخش عملیات تصمیم می‌گیرند که علی‌رغم اعمال پدافند سنگین روی آن منطقه و اشغال بخش عمده خرمشهر و اطراف آن از سوی عراق، این پل را نابود کنند. خلبانان قهرمان ما مرحوم محمود اسکندری و اکبر زمانی با مهارت خاصی این پل که 5 متر عرض داشت را منهدم می‌کنند.

امیر رمضانی تصریح کرد: این یکی از کارهای بسیار خارق‌العاده آن زمان بود و به دلیل انهدام این پل، با توجه به آن که نیروهای ما از شمال نیروهای بعثی را پرس کردند، راه گریز عراقی‌ها بسته شد و در نتیجه این موضوع باعث شد خیل اسرا به سمت نیروهای ما بیایند و تسلیم شوند.

وی عملیات نیروی هوایی را کلاسیک و در چند مرحله تشریح کرد و از ترابری و شناسایی‌های پیش از عملیات، بمباران از ارتفاع نیروهای دشمن برای کاهش توان پیش از عملیات، پشتیبانی آتش از نیروهای خودی و پدافند و پوشش هوایی منطقه در هنگام عملیات و کمک به تثبیت موقعیت نیروهای ایرانی پس از عملیات به عنوان بخشی از عملکرد نیروی هوایی در این عملیات بیت‌المقدس نام برد.

  مشروح مصاحبه را اینجا ببینید





:: برچسب‌ها: آسمان آبی ,
:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 / 3 / 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: